Systemy oczyszczania spalin w nowoczesnych samochodach

Restrykcje środowiskowe bardzo mocno dotykają zwłaszcza przemysł motoryzacyjny. Najnowsze normy emisji spalin powodują, że wiele systemy ich oczyszczania są coraz bardziej zaawansowane. Jednym z najbardziej kontrowersyjnych jest filtr DPF, którego zadaniem jest wyłapywanie większych cząstek sadzy z wydychanego powietrza.

Rola mocznika Adblue w systemach oczyszczania spalin

adbluFiltr DPF jak zapewne nie wszyscy wiedzą, nie tylko wyłapuje większe cząsteczki sadzy, ale także dokonuje ich redukcji poprzez proces ich spalania. Aby to było możliwe to muszą w nim zachodzić reakcje wysokotemperaturowe, które dopalają występujące tam sadze. Na rynku obecnie istnieją dwa systemy dopalania. Bardziej awaryjne dopalanie na sucho, oraz tak zwany mokry DPF, czyli filtr, który w procesie dopalania wykorzystuje dodatek mocznika adblu, który jest dozowany w celu zwiększenia temperatury spalin. Dzięki jego zastosowaniu sadza wypala się bardzo dobrze i rzadko kiedy następuje zapchanie filtra, jak to ma miejsce w przypadku filtrów suchych. I całe szczęście, ponieważ po zapchaniu filtra, w autoryzowanym serwisie zaleca się już tylko jego wymianę na nowy, który kosztuje – bagatela – kilka tysięcy złotych. Alternatywnie taki filtr można wyczyścić w specjalistycznych zakładach, gdzie koszt jest dużo niższy, trzeba jednak zostawić tam auto na cały dzień, gdyż filtry są najpierw z niego demontowane, a następne czyszczone w przeznaczonej do tego maszynie regeneracyjnej.

Samo Adblue jest dobrze oceniane przez kierowców. Trzeba pamiętać tylko o jego uzupełnieniu w dodatkowym zbiorniku znajdującym się w samochodzie. Nie jest to jednak zbyt częste, a samochód powiadomi nas o tym wcześniej za pomocą odpowiedniej, przeznaczonej do tego kontrolki na desce rozdzielczej.

O autorze: Karolina